– Bare koselig å få en håndverker på besøk

Naboene handler for dem, men Ivar og Lone Jonsbu var ikke bekymret for å slippe inn Richard Borgaard fra Nekas som gjør service på varmepumper.

Richard Borgaard fra Nekas (til venstre) har sørget for at varmepumpen hos Ivar Jonsbu er i toppform.

Eneboligen rett ved Vorma i Eidsvoll fikk luft-til-luft-varmepumpe for ett år siden. I slutten av april var det på tide med service, noe paret synes det var helt greit å gjennomføre nå.
– Det var bare koselig, og det har gått greit, fastslår Ivar Jonsbu når Borgaard har gjort seg ferdig både inne og ute.
– Han brukte hansker, og har vasket flere ganger etter seg; stuedør og alt annet han har vært borti, utdyper Lone Jonsbu.

Tryggere enn butikken

Paret har ellers vært forsiktige for å unngå koronasmitte.
– Vi har naboer som handler og tar seg av omtrent alt. Og dattera vår som bor i Oslo kommer med varer av og til, fortsetter Ivar Jonsbu.
Så er det tryggere å få en håndverker på besøk enn å gå på butikken? – Ja, det kan nok hende, mener Jonsbu.

(saken fortsetter under bildet)

Richard Borgaard sjekker strømtrekk og gasstrykk på utedelen.

Rekord-ren trapp

– Denne spriter jeg fem ganger om dagen, sier Richard Borgaard om trappa han bruker for å nå opp til innedeler som henger høyt. På en vanlig dag er han innom fire til fem ulike kunder for å gjøre service på luft-til-luft-varmepumper.
– Jevnlig service er viktig for å beholde godt inneklima, og sikre høy effektivitet og lang levetid for varmepumpen, poengterer Borgaard.

(saken fortsetter under bildet)

Trappa sprites etter hvert serviceoppdrag.

Sprit og hansker

– Hva er annerledes når du gjør service med økt vekt på smittevern?
– Jeg må forklare kunden når jeg kommer at vi må holde god avstand, forteller Borgaard. Verktøy og utstyr han har med inn er desinfisert på forhånd, og alt han tar på, som dørhåndtak og fjernkontroll, blir desinfisert når han er ferdig. Engangshansker er på hele tiden.
– Det er litt annerledes å skru med hansker på, men en blir jo vant til det, sier Borgaard med et smil.

Sjekkliste i app-en

Nekas følger en sjekkliste for risikovurdering og smittevern utarbeidet av Rørentreprenørene Norge. Den er lagt inn i app-en Borgaard bruker for å registrere alt han gjør i et serviceoppdrag. Kundene får tilsendt utfylt serviceskjema i etterkant, inkludert kontrollpunkter for smittevern.

Bra for deg – og for lokale bedrifter

– For oss som bedrift bidrar servicejobber til at vi kan opprettholde flere faste stillinger gjennom året. Så i tillegg til at det er smart å få gjort service på varmepumpen din når den trenger det, kan du bidra til å støtte lokale bedrifter, påpeker økonomi- og markedsansvarlig Trond Eriksen i Årnes-bedriften Nekas. Ivar Jonsbu synes det er godt å bidra til å holde hjulene i gang. – Nå begynner de å lempe litt og åpne opp mer, så da kan jeg kanskje gå på butikken snart også.

Trygt å bestille tjenester

En del boligeiere har vegret seg for å gjennomføre planlagt service eller få installert varmepumper etter at myndighetene innførte tiltak mot koronaspredning. Det viser spørreundersøkelser Norsk Varmepumpeforening har gjennomført blant sine medlemmer.
– Samtidig har regjeringen flere ganger oppfordret oss forbrukere til å bestille håndverkertjenester for å bidra til å holde hjulene i gang. Med gode rutiner for smittevern er det trygt, sier daglig leder Rolf Iver Mytting Hagemoen. Foreningen anbefaler sine godkjente forhandlere å bruke sjekklisten fra Rørentreprenørene Norge slik Nekas gjør.
– Har du en varmepumpe som trenger service, eller vurderer du å få installert varmepumpe hjemme eller på hytta, er det ikke noe i veien for å gjøre det nå.

Klar for nye oppdrag.

Sist oppdatert 07-02-2023.

Annonsører: